onsdag, mars 08, 2006

Avgrundsvrål och ultraljud!

Idag har varit en händelserik dag. :-)

Imorse var jag på vattengympan, den förlossningsförberedande. Som alltid lika trevligt. Ledaren är barnmorska och såååå trevlig. :-)

Vi pratade om smärtlindring och hon sa att den allra bästa smärtlindringen är den att man ska tänka att när man föder så är varje värk ett steg närmare att träffa sin bebis. :-) Och det stämmer ju! Man ska tänka "Ja, ja, ja!" istället för "Neeeej!" under värkarna. Hihi... lätt för mig att säga nu, som aldrig varit där. Men det hjälper ju att vara mentalt förberedd och positivt inställd. :-)

Efter vattengympan var vi på ULTRALJUD! :-) Det var jättemysigt att se henne igen. Fast hon låg faktiskt precis som bilden under "Magbild vecka 33" (med undantaget att huvudet var uppåt och rumpan neråt istället), d v s med både armar och ben framför ansiktet, så vi fick inte se hennes ansikte. Vi fick därför bara bilder på en liten kind med massor av händer och fötter runt ;-), en fot och skallbenet uppifrån med små fjun till hår på ;-) Fast vi vet ju att hon kommer att vara världens sötaste bebis ändå! :-D

Hjärta och kropp såg bra ut! Hurra! Hon väger nu 2220 gram och låg 7-8% över medelbabyn i vikt, men det var tydligen att hon hade mer hull och inte huvudet som var större än normalbebisen, gissade barnmorskan på. Tyvärr hade hon vänt sig till säte, så nu har hon tre veckor på sig att vända sig (7 av 10 gör detta), annars blir hennes mamma inte så glad. ;-) Vändningar provar de göra i vecka 36 och 37. Det är ingen trevlig upplevelse så det hoppas vi slippa! Det är hälften av alla vändningar som lyckas.

Nu på kvällen var vi med föräldragruppen på studiebesök på förlossningen. När vi gick i korridoren kom det en mängd avgrundsvrål från ett rum!!!! Jag trodde faktiskt innan vi kom dit att jag skulle flippa ut ifall jag hörde något sådant, men min tanke var bara "Vilka krafter den kvinnan har därinne!". :-) En annan tjej i gruppen bröt däremot ihop och började gråta, hon klarade inte av att höra dem.

Sambon provade lustgas och satt med jättestort leende då han testat. *fniss* Själv vågade jag inte prova då barnmorskan sa att 20% bryter istället ihop i gråtattacker då de testar gasen. Det hade jag inte lust med framför 6 andra par. Den risken får jag ta - och vill jag säkert också ta - då jag har ont istället.

2 Comments:

At 10:28 fm, Anonymous Anonym said...

Vilken fin blogg och framför allt; vilken fin mage!

Lyllos!

Tack för att jag får kika in.

KRAM

Sanna

 
At 1:33 em, Blogger Botilda said...

Det kommer att gå så bra för dig! Det hjälper absolut att tänka "ja, ja, ja" i stället fär "neeej" och det _går_ verkligen att göra det. Åtminstone till en viss gräns (som jag adrig passerade). Det är ett jäkligt tufft, men positivt, arbete att föda.

(Måste vara länge sedan jag var inne hos dig, du har hunnit skriva massor. Kul! Jag hinner inte skriva så mycket alls nu, varken på bloggen eller i Familjeliv, men det kommer andra tider också.)

 

Skicka en kommentar

<< Home