måndag, mars 13, 2006

Att jämföra bebisar...

Jag pratade med en relativt nybliven mamma häromdagen... Liksom jag hade hon reagerat på det sätt som vissa mammor hela tiden måste jämföra sina barn med andra barn. Fastän jag själv inte tillhör kategorin "nybliven mamma" - än - så jag har också reagerat på detta och tycker ärligt talat att det verkar jättejobbigt!!

Min väninna sa att hon medvetet fick undvika vissa personer på diverse babyfikor för det ständigt skulle jämföras framsteg mm.

Varför ska det jämföras??? Jag tror för min del att jag skulle bli fruktansvärt frustrerad, irriterad och stressad över att träffa sådana mammor jag också. Och varför ska det vara okej att jämföra bebisar när t ex betyg i skolan är något som är "usch och fy" i de flesta sammanhang? Och ska männens plånböcker också jämföras med varandra? Eller storleken på bostaden?

Jag förstår att dessa mammor är stolta över sina barn (självklart har alla mammor det sötaste och duktigaste barnet av alla) men en ständig jämförelsestress verkar pågå...

Vad ska vi dra för slutsatser angående dessa jämförelser? Låt se nu, jag hör samtalen som pågår om ca 40 år här i min fantasi...

- Jag förstod tidigt att Gert-Ove skulle bli en framstående kärnfysiker, han fick ju sina framtänder två veckor före sina jämnåriga!

Eller:

- Ja, den där Matteo har man aldrig kunnat lita på... Han började sitta utan stöd mycket senare än sina jämnåriga så vemsomhelst kunde räkna ut att han skulle hamna i kriminella kretsar och bli narkoman!

Jag säger bara redan nu - innan jag blivit mamma: Jämför inte era bebisar med varandra!! De är bra som de är, och varken bättre eller sämre än de som är före eller efter i utvecklingen!

7 Comments:

At 5:52 em, Blogger huldra said...

Jag hoppas lite i smyg att jag ska få ett barn som ingen ens försöker konkurrera med. En liten ful ankunge som lär sig gå sent, dreglar och inte är särskilt söt alls. Då inbillar jag mig att ingen skulle tävla med oss (eftersom barnet så uppenbart inte är något bra jämförelsematerial) och så slipper vi ta del i det där fåniga skådespelet. :-P

 
At 6:32 em, Anonymous Anonym said...

Du har så rätt i det du skriver. Är själv trött på alla som jämför hit och dit. Min son var ju sen med talet och nu med motoriken men han är världens goaste för det. Det enda de här jämförelserna leder till är att barnen får massa press på sig att de ska vara exakt som sina jämnåriga och det är ju helt fel.

Angående din kommentar hos mig så är det en magisterexamen i sociologi jag hade tänkt ta. Läser även psykologi och socialt arbete så man kan ju säga att jag blir beteendevetare så småningom ;)

Kramar!!!

 
At 9:03 em, Blogger Botilda said...

Har inte råkat ut för det där än. men så är sessan så liten ännu, så hon gör och kan inte så mycket :-) Fast jag vet ju att hon är bäst, vackrast, starkast och smartast! ;-)

 
At 9:41 em, Anonymous Anonym said...

Hej svejs!
Ja du, visst är det jobbigt med dessa jämförelser!!!

Känner igen mig med att inte känna forsterrörelser, så var det med Ella och gudars vad rädd jag var!!! Men det var ingen fara, hon "vilade" väl upp sig inför förlossningen :o)

Våra bäbisar här hemma växer så det knakar!!! Har uppdaterat med 4-veckorsbilder idag!

Ha det så bra!
Kramizar!

 
At 10:00 em, Blogger huldra said...

Hej! Helt okej att du länkar till mig, då får ju jag fler besökare också. :) Tror egentligen inte att jag kommer att få något jobb före förlossningen, men man stretar ju på och söker ändå för KANSKE... Vi vet inte vad det är för slags troll vi har, men den har uppenbarligen redan starka benmuskler som sin mamma. :D

 
At 10:15 em, Blogger Mindi said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 10:46 em, Anonymous Anonym said...

Vet du vad?

Folk som jämför annat jämför även bebisar.. Så är det bara. Jag tror det är en personlighetstyp som inte kan hålla sig ifrån det helt enkelt. Förmodligen för att de bara kan definiera sig själva i relation till andra.

Och visst, där är vi väl alla titt som tätt. Men att dumpa den osäkerheten på andra genom att aktivt föra det vidare, nä vet du vad. Det ska jag också göra mitt bästa för att inte hamna i...

 

Skicka en kommentar

<< Home