onsdag, april 26, 2006

TUMULT!

Tumultartad eftermiddag här... :-( Detta är egentligen inte klokt...

Från att innerligt önskat att förlossningen sätter igång är jag nu plötsligt rädd att den gör det :-(

Var på rutinkontroll hos min barnmorska idag. Hon skulle kolla hjärtljuden, men hittade inte ryggen där den "skulle vara"... Hon såg konfunderad ut och tog mig in i ett rum där ultraljudsapparaten finns. Hon konstaterade då följande:

Min bebis har i vecka 40 valt att VÄNDA sig och ligger nu i SÄTESBJUDNING*!!!!!!!!! :-( :-(

Det där med det rörliga huvudet har jag oroat mig för ett tag, och så blev ju följden detta. :-( Ärligt talat hade jag aldrig trott att jag skulle bli så chockad över ett sånt besked, men å andra sidan hade jag ju aldrig trott att jag skulle få ett sånt besked heller, två dagar innan beräknat förlossningsdatum.

Fick åka in akut till KK, där jag blev emottagen av barnmorska + förlossningsläkare med en gång - vilket visar att de tar det på allvar. Snabbt konstaterade de att jo, där var ju ett huvud upp och en rumpa ner...

Chockad liggandes där på britsen själv fick jag tre alternativ:

1. Vändningsförsök och kanske lyckas = födas vaginalt, eller ej lyckas och förlossning startar/vattnet går/barnet blir stressat = akut kejsarsnitt.

Vändningsförsök innebär risker för barnet, då det är extremt stressande för det(=hjärtövervakning under hela tiden, + en timme före och efter) och detta är ju inte så lyckat i v 40. Det är tydligen bara 50% av alla vändningsförsök som lyckas och jag hörde en tjej som berättade att det var hemskt! Hon fick panik då de skulle göra det, kunde inte andas och mådde illa, och skrek till sist att hon inte ville vara med om det, så de fick avbryta. Då var detta ändå i vecka 36. Mitt försök ska vara på självaste D-day...

2. Planerat
kejsarsnitt
(med de risker som det innebär för både mamma och bebis)

3. Föda i sätesbjudning (för en förlossningsrädd och
en bebis som de uppskattar väger över 4 kilo - NOWAY!! Detta alternativ strök jag med en gång. I vissa landsting har de t o m slutat låta förstföderskor föda i säte då det inneburit alltför stora risker för barnet)


Så vad göra?? Jag är helt villrådig och orolig nu. Har ni några råd så får ni väääääldans gärna komma med dem till mig!

Då låg jag där chockad på britsen och fick inte något råd av dem, eftersom de troligen inte får ge några råd åt något av hållen, eftersom alla innebär risker på ett eller annat sätt. Jag valde då vändningsförsök, men nu vete sjutton om jag inte skulle välja kejsarsnitt i alla fall... Imorgon ska jag ringa förlossningen och tala med en förlossningsläkare och så får vi se... Som tur är har min man tagit sig ledigt i två dagar så han ska följa med och vi ska tillsammans ta alla besluten.

*Bebisen ligger med rumpan neråt

20 Comments:

At 9:18 em, Blogger mintid said...

Förstår att du blev lite rädd o orolig. Jag har ingen erfarenhet alls av sätesbjudning. Vet bara en fd jobbarkompis som födde på det viset på 70 talet och om hon fick välja sätes eller det vanliga "hållet" hade hon tagit sätes. så sa hon...o blev arg på dom som skrämmer upp sätesföderskor....
Kram

 
At 10:13 em, Anonymous Anonym said...

Hej
jag är en bloggare som hade bebis i säte. Jag vägde 40 kg när jag blev gravid och skulle föda en bebis på beräknad vikt 4.3. Jag tackade direkt nej till vändningsförsök. Jag valde planerat snitt och var vaken när lilla gossebarnet togs ut. Risken är att även om du tar vändningsförsök som misslyckas så blir det snitt ändå. För 4 år sedan gjorde min lillasyster vändningsförsök - hon upplevde det som förj-vligt. Och födde senare gossebarnet med snitt. Vi är nöjda båda två och ångrar inte våra beslut. Lycka till med lilla bebisen - fast med den magen så är det nog stooora bebisen :)
*kram*

 
At 10:34 em, Anonymous Anonym said...

Hej!!!
Jag förstår att du e orolig men du ska se att det kommer att gå bra hur ni än gör!
Din magkänsla kommer att leda dig/er rätt tror jag.

Nu är hon snart hos er. Lilla Prinsessan!

Massor av Lycka till och kramar i mängder! //Kaisa

 
At 10:42 em, Anonymous Anonym said...

åh hjärtat, förstår din oro!!! vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd men jag tror nog att jag hade valt kejsarsnitt, tycker det låter så enormt läskigt med ett vändningsförsök :oS skönt att din man är ledig så du har massvis med stöd & kärlek <3 tänker på dig gumman, massvis! detta kommer gå bra ska du se!!! STORA KRAMAR!

 
At 10:59 em, Anonymous Anonym said...

Kära hjärtat! Jag tänker inte råda dig till något för vi är olika och det jag skulle göra är kanske inte det bästa för dig.

Hur det än blir så ska du se att det kommer gå bra. Kunnig personal, en blivande mamma som är påläst och har ett inre lugn (jo Sissi, det finns där även om du inte hittar det just nu). Sen har vi en pappa vid mammans sida. Alla ingredienser finns där. Till och med en massa folk som håller sina tummar.

*håller tummarna och skickar kramar*

 
At 7:38 fm, Anonymous Anonym said...

Snart har ni er lilla prinsessa hos er! :-) Lycka till!

 
At 11:53 fm, Blogger schmut said...

vilket du än väljer, så lycka till. jag hade nog fegat ur och tagit kejsarsnitt just eftersom det är planerat och 'lika risk för båda'.

jag har för mig att 3.an var förbjudet i vårt landsting?

 
At 12:28 em, Blogger Snäckan said...

Oj då, kära nån. Hoppas att allt kommer att gå bra!

 
At 12:35 em, Blogger Malin E said...

Oj då! Jag har inte heller nån erfarenhet av det men jag håller tummarna för att hur du än gör så kommer det att gå bra.Men jag förstår ju att du blir orolig och det är svårt oxå när man aldrig fått barn innan för samtidigt somman läst allt man kan komma överså har man ändå ingen aning om hur det kommer att vara. Jag tror ni kommer att komma framtillett riktigt bra beslut.
Lycka till!
KRAM!

 
At 3:45 em, Anonymous Anonym said...

Min lilla rackarunge låg på tvären/i säte under hela sista trimestern. Gjorde ett vändningsförsök som inte alls fungerade (och som dessutom gjorde jätteont), gjorde sen en bäckenröntgen som visade att jag hade "goda mått".
Jag fick ändå inte föda vaginalt pga alla risker, men är jättenöjd med mitt kejsarsnitt.

Lycka till!

 
At 6:47 em, Anonymous Anonym said...

Jag kan inte ge mycket råd utan bara heja på er och hålla tummarna. Tänker på er!!

 
At 8:56 em, Anonymous Anonym said...

Oj! Jag som varken har barn eller är expert på något sätt - hade nog faktiskt valt kejsarsnittet.
Vändning låter så otäckt och föda i säte ger mig tankar som syrebrist och skador på barnet.

 
At 9:15 em, Blogger ikas said...

Åh lilla gumman då... vända sig så där dagarna innan. ;)

Har inga råd alls men jag kan ju berätta att min kompis födde hennes tjej så och det gick bra utan problem. Hon har fått tre barn till efter det och blev alltså inte avskräckt. ;)

Jag tror att din lilla tjej kommer i maj... det är en perfekt månad att fylla i. ;)

Kram kram

 
At 9:16 em, Blogger hanna said...

Jag vet ju inte alls hur du är - vi känner ju inte varann. Men jag hade nog låtit dom börja göra en vändning. Min BM sa att vändningarna har fått oförtjänt dåligt rykte. Många upplever det inte alls som så otäckt.
Skulle du tycka att det är obehagligt så är det ju bara att be dom sluta. Håller tummarna för att ni känner att ni tar ett bra beslut! Stor kram!

 
At 11:13 em, Anonymous Anonym said...

Ojdå! Vet inte vad jag ska ge dig för råd men kanske kejsarsnitt? Det kanske leder till det i vilket fall som helst. Fy vad trist! HOPPAS verkligen att allt går bra, förstår att du är orolig!!! :(

STOR KRAM!

 
At 11:18 em, Anonymous Anonym said...

Vilket litet busfrö! Ställa till det så här nu på slutet.
Förstår att du har svårt att fatta ett beslut.
Mina flickor har ju legat rätt så jag har ingen erfarenhet....
Du ska följa dina egna känslor!
Du gör det du tycker känns bäst - för dig, din man och lilltösen!
Tänker på er! Kikar in lite nu och då - nu är det nära!!!! *whiiie*
Massor av kramizar!!!

 
At 11:41 em, Anonymous Anonym said...

Två av mina vänner har varit med om detta alldeles nyligen. Den enas lilla bebbe, som blev vänd, valde att vända sig IGEN. Snacka om frustration. Men sen vände han sig visst tillbaka igen... Det där med vändningen är det alternativ mina vänner tagit...

Jag har tänkt på dig på sistone, att det nu borde snart vara dags! Har ju lite svårare att hänga med numera, men jag MINNS! Och skickar en rejäl dos med kärlek och energi till dig i denna livsomvälvande fas. Det kommer bli så bra!

Massa kramar från mig!

 
At 9:43 fm, Blogger Botilda said...

Massor av kramar och varma tankar!

Min lilla sessa vände sig rätt sent, vilket gjorde att jag också ställdes inför alternativen. Hann tänka och känna en del, men sen dök hon ner med huvudet så jag behövde aldrig fatta något beslut. Jag var dock beredd på vändningsförsök och försökte förbereda huvudet för allt vad det kan innebära. Men det var jag och inte du. Vi är så klart olika och bara du kan känna vad som är bäst för dig.

Hur som helst så blir resultatet gott ;-) Och snart, snart håller du din bebis i famnen. All lycka!

 
At 9:51 fm, Anonymous Anonym said...

Jag har inte själv varit gravid och har därför inga bra råd att ge dig ang. ditt beslut. Det viktigaste nu är nog att du tar det lugnt och litar på din magkänsla, det är ju en stor och stark bebis som garanterat kommer fixa det här! Ta dagen som den kommer så ska du se att det är över fortare än du tror. Skickar massor med positiv energi och styrkekramar!

 
At 11:03 fm, Blogger Isabelle said...

Äsch! Vad jobbigt! Att det aldrig ska bli som man vill! Mitt råd till dig är absolut ett planerat snitt. Jag tror det kan vara en minst lika fin upplevelse, du får ju vara vaken hela tiden och det går ju jättesnabbt! Det har jag iaf tänkt göra med nästa barn eftersom jag fick vara med om ett katastrofsnitt denna gång. Och jag kände faktiskt knappt någon smärta efter det!
Stort lycka till vad du nu än betämmer dig för! Många kramar /isa

 

Skicka en kommentar

<< Home