onsdag, april 19, 2006

Besök hos barnmorskan idag...

Idag var det dags för barnmorskebesök igen...

Återigen hade jag "växt till mig", som hon uttryckte det... :-/ Såpass att hon sa att hon sa att hon hoppades att jag skulle föda snart. Min mage är nämligen 40 cm i sf-mått*. För er som inte vet kan jag berätta att det betyder att min mage är ovanligt (men inte onormalt) stor! Det är väldigt många som inte kommer upp i 40 innan de föder... 40 cm är en bit över den övre "normalgränsen".

MEN: huvudet är fortfarande rörligt, så det är varken ruckbart eller fixerat (det vanliga är att bebisen är fixerad flera veckor innan "leverans" på en förstföderska - men det är ingen FEL att det inte fixerar sig heller, men det brukar vara ett tecken på att barnet är redo att födas)

Jag hoppas att jag inte kommer att gå över tiden - det vill jag inte, trots min förlossningsrädsla. Det känns som om jag känner mig redo nu.

* Med ett vanligt måttband mäts avståndet mellan blygdbenet (symfysen) och livmoderns överkant (fundus). Värdet ritas på ett sk gravidogram så att man kan följa utvecklingen på en kurva (eller rättare sagt TRE kurvur, en nedre normalkurva, en normalkurva och en övre normalkurva). Om tillväxten någorlunda bildar en kurva på gravidogrammets så är det oftast ett tecken på att graviditeten utvecklas normalt och att barnet växer som det ska.

2 Comments:

At 7:52 fm, Blogger Pernilla said...

Hello snyggomage :-) Min mage hade också växt till sig och är nu 37 cm. Fast jag tror det är ett ungefärligt mått, barnmorskan håller minsann inte måttbandet exakt likadant varje gång... Känns som om hon mest kollar ifall det hänt något exeptionellt!

 
At 7:27 em, Blogger Malin E said...

spännande det är!!
Jag var jättestor med Jesper mätte hela 43 cm över magen sista veckan, en som skulle ha tvillingar mätte 46 och många frågade mig oxå om vi skulle ha tvillingar just för jag var så stor.Jag fick åka på extra koller på KSS för att se så allt var ok osv bara för jag växte så mycket.Gick upp 20 kg med Jesper men hade 10kvar efter Amanda så vikten var 30 kg över min normala på den tiden.Jättejobbigt...men dom är värda varenda kilo och varenda extrakoll på sjukhuset så att allt är bra.
Jespervägde 4510g, kanskefårni oxå en så stpr bebis när du är så stor...fniss..
KRAM!

 

Skicka en kommentar

<< Home