tisdag, mars 28, 2006

Hur var din mammas förlossning?

Den frågan har jag fått många gånger...

Det påstås att:

1) Hur länge du får gå med din bebis i magen beror på hur länge din mamma fick gå med dig!

Svar: Min mamma gick över tiden med närmare FYRA veckor med mig... Tjohoooo! Eller inte... :-/

2) Hur din förlossning blir är ofta ärftligt, så hade din mamma en lätt eller jobbig förlossning ärvs det ofta.

Svar: Jag frågade min mamma idag hur långa hennes förlossningar varit. "Ja, det tog nog 20 minuter... Eller var det två timmar? Eller var det 20 timmar? Ja, jag minns inte riktigt"

Hrmmmm....

8 Comments:

At 10:55 em, Anonymous Anonym said...

Jag frågade just min barnmorska om det var ärftligt efter mamma men det var det inte utan mer om man hade en syster så kunde man kolla hur förlossningen kunde bli.

Min mammas förlossningar och min har inte alls stämt överens. Jag gick i 42+5 ve med Knutte. Mamma har aldrig gått så länge över tiden med någon av oss. Inget annat har stämt heller så du kan nog vara lugn :)

Kram

 
At 10:56 em, Anonymous Anonym said...

Det var alltså Camilla som skrivit förra inlägget...hm...

 
At 11:23 em, Anonymous Anonym said...

Din härligt engagerade mor:) Jag tycker att det är så komiskt! Kram Petra

 
At 1:14 fm, Anonymous Anonym said...

Ha ha vad roligt. Min mamma kommer inte heller ihag speciellt mycket. "Nej det gjorde val inte sa ont - det kommer jag inte ihag" typ...

An har inte mina fotter svullnat upp men det ar nog bara en tidsfraga.

Kanner mig ocksa stor, otymplig och fruktansvart trott!

 
At 9:52 fm, Anonymous Anonym said...

Ha ha det är väl bara att hoppas på 20 minuter hellre än 20 timmar.
Åh vad roligt med ny kamera, nu kom jag på att jag glömt att svara vad vi har för kamera ju. Det är en Konica Minolta - men tyvärr har just den modellen (KD410-z) utgått ur sortimentet tydligen.
Det skulle vara roligt att ha en rejäl och superbra digital systemkamera, fast jag undrar bara hur ofta jag orkat ta med en sån "klump" ut på promenaderna eller hundträning t.ex.? :) Jämfört med nu när man bara sätter kameran i jackfickan.

 
At 10:00 fm, Blogger Pernilla said...

Ja, man vaknar ju när man ska vända sig i sängen. Sedan är jag en äkta ryggsovare och det blir mindre och mindre lämpligt och mer och mer svårt att andas på rygg. Men i sömnen vänder sig min kropp på rygg HELA TIDEN och sedan vaknar jag och flåsar.

 
At 11:48 em, Anonymous Anonym said...

Det har jag faktiskt inte hört innan. Gick själv en vecka över tiden och det var inte roligt. Varje dag kändes som en hel vecka och när det blev tal om igångsättning så kom allting igång av sig själv. Skönt!

Kram!!!

 
At 6:29 em, Anonymous Anonym said...

Tihi, snygga prinskorvar ;-)
Tänk att du går in i vecka 37 imorgon. Jisses, du är snart fullgången. Det går så ruggigt fort!

Med tanke på att en och samma kvinna kan ha extremt olika förlossningar från barn till barn så verkar det osannolikt att man ska "ärva" sin mors förlossningar. För min del har mamma blivit igångsatt båda gångerna, 3 veckor före tiden med mig och runt BF med lillasyster. Så jag har inte mycket alls att gå på.

Vad jag tycker att det verkar som är att de som föder före BF får snabba förlossningar. Helt ovetenskapligt men så har det varit med alla runt mig de senaste månaderna.

Ha det gott, du och allt vatten.
Klapp och Kram

 

Skicka en kommentar

<< Home