torsdag, maj 11, 2006

0,5 %

0,5 %, det är den procentuella del som föder sina barn efter vecka 42 (enligt statistiksökning på Google)... I skrivande stund har jag och bebisen alltså 1½ dygn på oss att tillhöra de andra 99,95%!!!

Jag viiiiiill iiiiiinte meeeer nuuuuuu! Kooooom uuuuuuuut, snäääääällaaaa!


Imorgon bitti är jag kallad till överburenhetskontroll, vilket enligt "mitt" sjukhus UMAS i Malmö innebär följande:

Om du inte är förlöst två veckor efter beräknat förlossningsdatum (BPU) får du tid av din barnmorska till förlossningsavdelningen för "överburenhetskontroll". Man gör då en noggrann undersökning för att upptäcka eventuella tecken på att moderkakans funktion avtar.

Man får genomgå:
"ultraljudsundersökning" där man kontrollerar tillväxten hos fostret samt fostervattenmängden
"CTG-registrering" där barnets hjärtljud kontrolleras samtidigt som man registrerar ev förekomst av sammandragningar hos livmodern. "blodtryckskontroll samt urinprov" för att upptäcka eventuell havandeskapsförgiftning (preeklampsi) Förutsatt att samtliga kontroller är normala får man gå hem och återkomma varannan dag under påföljande vecka. Vid dessa besök kontrolleras fostervattenmängden, CTG-registrering, blodtryck och urinprov. De flesta kvinnor blir förlösta under kommande vecka, annars väljer man som regel att försöka sätta igång förlossningen. Om någon av kontrollerna avviker får man vanligtvis stanna på förlossningsavdelningen för igångsättningsförsök.


Jag vill såklart INTE att några av kontrollerna avviker, men jag vill inte heller gå längre nu. Så jag ska försöka bli igångsatt, fastän jag hört att det ska vara väldigt svårt att få bli det just i Malmö.

Håll tummarna för att hon bestämmer sig för att titta ut ändå, innan imorgon bitti!!

7 Comments:

At 1:26 em, Anonymous Anonym said...

Jag håller både tummar och tår för att lillan ska kika ut så snart som möjligt!

Lycka till!!!

 
At 2:01 em, Anonymous Anonym said...

Jag håller tummar, tassar och tår att bebisen snart är här!! Kram!!

 
At 2:53 em, Anonymous Anonym said...

Ja du vet, jag håller hårt i mina tummar dessa dagar.

*krama*

 
At 8:45 em, Anonymous Anonym said...

Hoppas, hoppas, hoppas hon kommer snart!
Förstår att du är "less" nu.....
Kramar i massor!!!

 
At 9:05 em, Blogger Botilda said...

Här håller vi tummarna för allt vad tygeln håller! Nå, en av oss tränar för fullt, men lyckas faktiskt bäst med att stoppa in tummen i munnen och generera en massa dregel i stället. Men jag tror att det betyder tur det också ;-)

 
At 10:50 em, Anonymous Anonym said...

håller tummarna hååårt! tänker på er <3 STOR KRAM!

 
At 6:07 em, Blogger Rexxie said...

Skall man tolka dagens icke-bloggande på ett positivt sätt?

:-)

 

Skicka en kommentar

<< Home