fredag, april 14, 2006

14 dagar kvar!!!!!

Ojojoj... Nu är det 14 dagar kvar, vilket i praktiken betyder att det kan hända närsomhelst nu! Gaaaaaaahhhh! 92% av alla förlossningar sker inom tidsintervallet två veckor innan och två veckor efter beräknad förlossning.

I veckan har det varit många "avsked": rygg-gympan, vattengympan x 2 (både KK´s egen mot foglossningen och den som är mer förlossningsförberedande i privat regi). Jag får inte gå efter vecka 38, så jag fick avsluta allt i veckan. Det är inte utan känslor jag hör: "Lycka till!", ""Hejdå, lycka till med allt!", "Då är du mamma närsomhelst!". På bokcirkeln i onsdags var det liknande: "Då ses vi inte förrän du blivit mamma, lycka till med allt!"...

Alla dessa avsked har gjort att det känns ännu närmare nu. Mina känslor nu är helt omtumlande.. Glädje, nervositet, kallsvett emellanåt, nervpirr, skräckblandad förtjusning, spänning. Emellanåt känner jag mig väldigt glad, i nästa minut deppig... Det pendlar verkligen. Men är helt normalt har jag förstått genom böcker och andra gravida vänner.

Nu har jag gått på gravidyoga, vattengympa, Mathildagruppen, profylaxkurs, lyssnar på avslappningsband och jobbar med målbilder... HOPPAS att jag har mycket nytta av det under förlossningen.

Jag har hyrt TENS-apparat och idag testade vi det. Jag hoppas få hjälp under värkarbetet av denna lilla apparat som rekommenderas av barnmorskor eftersom man inte åker in lika snabbt på förlossningen då man har hjälp av TENS:en.


Här är den lilla apparat som jag hoppas bli hjälpt av.

Förresten: Någon som vet hur man ska öva med den hemma, förutom att testa hur den funkar, lära sig alla rattar och trådar mm? Någon sa att man skulle prova lite varje dag för att "vänja sig". Tar tacksamt emot tips!!

6 Comments:

At 8:22 em, Anonymous Anonym said...

Visst är det lite läskigt att det närmar sig? Ligger några dagar efter dig och har hela tiden varit övertygad om en maj-bebis men nu börjar jag bli liiiiite nervös iaf.
Har också hyrt en TENS förresten fast sambon var lite avvaktande i början ("elstötar? frivilligt? du?)

 
At 10:18 em, Blogger Pernilla said...

Jag hade god hjälp av en TENS-apparat under min muskelinflammation som varade 8 veckor. Undrar om du inte ska öva mest för att veta hur allt funkar och hur den kan kännas mot huden. Tyckte nämligen den avtog i effekt ju fler dagar man använde den (man vande sig vid elstötarna s a s)

 
At 9:44 fm, Blogger hanna said...

Jag fick min häromdagen också - i instruktionsboken står att man ska öva ca 20-30 minuter om dagen. Jag har ju dock inte ont någonstans, men jag antar att efter 20 minuter hinner kroppen vänja sig och man kan testa olika styrkor. Tänkte ta en stund i kväll...sätter väl plattorna på ryggen och känner efter :)

 
At 5:37 em, Anonymous Anonym said...

Förstår att det känns lite läskigt men du ska se att allt går bra.

Håller tummarna för er :)

Jag använde själv tens apparat inför min förlossning och visst hjälpte den mot ryggsmärtorna.

KRAM!!!

 
At 1:24 em, Anonymous Anonym said...

hej hjärtat. har inte varit här & kikat på ett litet tag så jag har helt missat att ni gift er <3 ett STORT GRATTIS till er båda, vad underbart! fantastiskt fina foton <3 ni är så vackra tillsammans! tänk att er lilla sessa snart är här, vilken lycka! hoppas allt är bra med dig & att du har en fin påsk! må så gott & klappa maggen från mig :o) KRAMAR!

 
At 10:58 em, Blogger Botilda said...

Det är ju klart att du är nervös - du ska ju göra något jättestort som du aldrig varit med om förr. Men det låter som att du förberett dig jättebra. Det kommer att fungera bra ska du se.

Å, det är så spännande att er lilla sessa snart är här hon också!

 

Skicka en kommentar

<< Home